Yazmasam deli olacaktım; yazdım divane oldum efen'im

5 Ocak 2011 Çarşamba

ÇEKİRDEK Sanat Evi - Fikret Kızılok ve (Ötekiler değil!) HERKES*



Bilen bilir Fikret Kızılok başkadır...Sesi...duruşu...bilgisi...bunların da ötesinde garip bir işlevi vardır aslında Müzik Tarihi içinde ; bunu kimin nesiymiş kime ne etmiş diyerek bile görmek mümkündür diye düşünüyorum :

*- Aşık Veysel'den öğrenmiştir sazı , usta demiştir ona ki tanışmalarını ; Aşık Veysel eserlerini bestelemesini anlatan ufak bir anı vermeliyim diye düşünüyorum (Fikret Kızılok'un arkadaşı ve Milliyet Gazetesi muhabiri aktarıyor) :

"...Türkiye'nin en ünlü ozanı, tipik bir köy evinde oturuyordu. Bahçedeki ineğin arada bir kapıyı kafasıyla itip odaya girmesini hiç unutmuyorum. Fikret gitarını çaldı, Aşık Veysel sazını... Sonra Fikret baklayı ağzından çıkardı. İki şarkı için telif hakkı olarak şirketinden 250 kuruş koparabilmişti. Aşık Veysel gülümsedi. "O parayı al şirketine götür, gazoz parası yapsınlar. Ama sen güzel söylüyorsun oğlum... İstediğin şarkımı kullanabilirsin..." Bu sözlü anlaşmadan hemen sonra Fikret Kızılok meşhur oldu."

İşte böyle başlamıştı Aşık Veysel'le tanışıklığı ... Ama "USTA"sına veda edemeyişi 'burkunç'tur ; Aşık Veysel hastadır ölecektir ; fakat haber dahi olmamıştır bir küçük gazete çerçevesi içinde ... Kızılok da buna kızgındır aslında , ustasının mezarı başında kırmıştır sazını ...

*- Fikret Kızılok'un yeri başkadır dememin bir diğer nedeni ise belki de Türkiye'de çok yüksek bir kitlece kabul görecek iki isim bunu doğrudan söylemektedir:
" Barış Manço ve Timur Selçuk."... Evet, bu iki isim, Kızılok'la aynı okulda okumuş ve kendilerinden alt dönemde okuyan Kızılok'a birçok açıdan destek olmuştur ( iyi ki de olmuşlardır efen'im ).

*- Dahası ve Kızılok'un müzik dehası için bestelerine , müzik bilgisine bakmanın da ötesinde "Aydın" olduğunu söylemek yeterli olacaktır ; bütünüyle kültürü kucaklamasını bilmiş ve eserlerine; modern şiirden türküye, türküden politik hicve kadar geniş bir eser temeli yaratmıştır ...

*- Belki böyle bir isim hakkında konuşurken "Son" demek hiç doğru olmayacak ; ama en azından şimdilik son; Kızılok'un neden "şarkıcı veya türevleri" değil de "Müzisyen" veya neden "dünyadan bir haber popülist MÜZİKÇİ" değil de "Aydın" olduğunu çok iyi gözler önüne seren; onun Müzik Tarihi'ne katkısını somutlaştıran bir sanat evi olarak: ÇEKİRDEK ... Kimler mi var içeride?... Kim yok ki? Çekirdek’te dinletilerini gerçekleştiren müzisyenlerden bazıları ; Bülent Ortaçgil, Fikret Kızılok, Erkan Oğur, Jak Esim - Cem İkiz, Ezginin Günlüğü,Yeni Türkü, Robert ‘One Man’ Johnson, Mozaik, Neşet ve Nükhet Ruacan….

Son bir 2 cümle değil de bir şarkı sözüyle özetlemek lazım ÇEKİRDEK'i , Fikret Kızılok'u , Aşık Veysel'i ,  Bülent Ortaçgil'i... ve ÖTEKİLERİ DEĞİL; HERKESİ :

 (Fikret Kızılok & Bülent Ortaçgil - Biz Şarkılarımızı / Çekirdek Sanat Evi Kayıtları / Albüm : Biz Şarkılarımızı / KASET A YÜZÜ PARÇA NO : 1 )
"Biz şarkılarımızı yarıştırmayız tazı gibi
Biz şarkılarımızıısmarlamayız giysiler gibi
Biz şarkılarımızı pazarlamayız deterjan gibi
Bizim şarkılarımız rüzgarlara söylenir usulca
Belki bir gün bilmeden buluşuruz ;
gerçeğin kuytusunda,
güzelin tohumunda ya da
sivrisinek sazında
usulca ,usulca, usulca..."



ÇEKİRDEK SANAT EVİ İLE İLGİLİ DETAYI AZ , KESİNİ FAZLA BİLGİ İÇİN :

 "Fikret Kızılok’un başlattığı Bülent Ortaçgil’in katılmasıyla asıl işlevine başlayan sanat projesi. Şu an Türkiye’nin önde gelen müzisyen ve gruplarının birçoğu müzik hayatına ilk adımlarını Çekirdek Sanatevi’nde atmıştır.
Çekirdek Sanatevi’nde icra edilen müzikler o zamanın müzik ortamında “para etmeyen müzikler”dir. Hiçbir yerde çalınamayan ve dinlenemeyen müziklerdir. Fikret Kızılok’ta zaten bu fikirden yola çıkarak böyle bir proje geliştirmiştir. Çekirdek’te hiçbir zaman bir araya gelemeyecek Türk müziği kökenli müzisyenlerle batı müziği kökenli müzisyenler bir araya gelirler, deneysel bir sürü çalışmalar yapılır.
Çekirdek’te çok sıcak bir atmosfer vardır.Parayla hiç işi yoktur Çekirdek’in;konserlere giriş ücretsizdir ve orada çalan müzisyenler de hiç para almazlar.Açık kafalı bir yerdir.
Çekirdek’te az bir kitleye yapılan dinletiler kaydedililir ve ardından da sınırlı sayıda basılıp dağıtılır. Yapılan canlı kayıtların hepsi Fikret Kızılok’un iki kanallı basit teybinden çıkmıştır.Kayıtlarda reverb dışında bir efekt yoktur.Hatta bazı kayıtlarda etrafta koşuşturan çocukların bağırış çağırış sesleri de duyulur. Kayıtların kapakları pek sevimlidir.Hatta bir kısmı Fikret Kızılok' un o vakitler pek küçük olan oğlu Yağmur tarafından hazırlanmıştır.


 Ayrıca Bandrollü Albümler :
Fikret Kızılok & Bülent Ortaçgil - Pencere Önü Çiçeği
Sonay - Gecenin Üçünde
Sibel Sezal - Bu Kalp Seni Unutur mu
Büyükler İçin Çocuk Şarkıları"

B.K.

2 yorum:

  1. muazzam bir anlatım...teşekkürler..çekirdek sanatevi hergün içinde olmayı hayal ettiğim ama olamadığım yer..fikret kızılok ise hep yanımda..

    YanıtlaSil
  2. ilginiz ve beğeniniz için sağolun ; fikret kızılok ve çekirdek sanatevi meraklısı birini görmek çok güzel oldu ( uzun zamandır blogla ilgilenme fırsatı bulamıyordum , o yüzden yorumunuzu geç cevapladım , kusrabakmayın )

    YanıtlaSil